LA FRASE

Totes les persones grans han començat essent nens, però n'hi ha poques que s'en recordin.

El Petit Príncep

dimecres, 23 de gener de 2013

UNA VISITA MOLT ESPECIAL



Mestres
Àvies
Recuperadores de
Contes



Mestres Àvies Recuperadores de Contes (MARC) és una proposta de mestres jubilades que encara volen col·laborar en l'educació. “Potser s'ha de ser vell per saber tots els eixos transversals que ofereixen els contes. Expliquem contes a la manera tradicional.”

"Per què ho fem?
Volem continuar utilitzant els contes com a lligam tradicional entre els nens i els joves amb la gent gran.
Intentem recuperar històries i mites clàssics.
Voldríem mantenir el goig de l'oralitat."

Aquesta activitat s'adreça a tothom que ens ho demani: escoles, instituts, biblioteques...
Què cobrem? Doncs un somriure, una flor... i el transport.



El passat dijous 10 de Gener, vam tenir una visita molt especial, la Maria Eulàlia i la Maria, mestres del projecte MARC, ens va fer adonar de la importància dels contes orals. Estem acostumats a tenir molts estímuls visuals, i sembla pràcticament impossible, poder captar l'atenció dels infants sense cap suport plàstic.

Explicar contes és una proposta que agrada a grans i petits. Als grans perquè ens permet establir uns vincles molt especials i màgics, i als menuts perquè els permet viatjar a un món fantàstics on només s'hi arriba amb ulls de nen. Així que tant per a uns com per a altres, el conte ens permet ampliar els lligams emocionals.
Però a part de compartir aquest factor afectiu i de crear un moment de relax, els contes orals tenen un munt de beneficis que val la pena aprofitar. Quan escoltem contes s'activa tota la part d'imaginació i de creativitat. Posar-nos en el paper del personatge activa el pensament; el nostre cap s'accelera per a preveure el que succeirà, formulant hipòtesis amb una agilitat mental més gran del que ens imaginem.
Quan escoltem contes s'amplia el nostre vocabulari, la nostra semàntica i s'activa el factor social-cultural, doncs entren en joc totes les estratègies comunicatives i tots els llenguatges. I això ho podem veure molt amb el material que oferim al grup dels grans. Les maletes dels contes ens ajuden a posar en pràctica i a poder observar totes aquestes estratègies de les que estem parlant.

Quan oferim el material adequat i 
els deixem llibertat d'aprenentatge,
els infants posen en pràctica tots els
continguts que el currículum ens recomana:
La lògica-matemàtica, tot fent seqüències.
Un dels requisits del pensament científic 
és la formulació d'hipòtesis
(el fet de preveure què passarà)
L'expressió tan verbal com no verbal 
entra en acció al intentar reproduir aquells 
contes que coneixen.

















 Així que tot i que pugui semblar que a la primera etapa d'educació infantil els infants no tenen la capacitat per escoltar i entendre els contes, només cal un petit esforç per part de l'adult, per tal de fer una adaptació dels contes. En aquests primers anys val la pena intentar fer-los molt curtetes i al màxim sonors i repetitius possible. De mica en mica els contes aniran  creixent amb ells.

A la biblioteca de l'escola, podeu trobar una petita selecció de contes populars i d'altres contes amb imatges de gran qualitat pensades per a que els nostres menuts llegeixin. I no ens equivoquem en dir que llegeixen, doncs en quant comencen a posar en pràctica les habilitats lingüístiques, ja són capaços de interpretar el que volen expressar les il.lustracions.
Així que val la pena passar-se una estona per la biblioteca i viatjar plegats a móns de gegants i princeses.

1 comentari:

  1. UNA EXPERIÈNCIA PRECIOSA!!!
    ENS VA ENCANTAR A MENUTS I A TOTES LES MESTRES!!

    ResponElimina