LA FRASE

Totes les persones grans han començat essent nens, però n'hi ha poques que s'en recordin.

El Petit Príncep

divendres, 10 de febrer de 2012

PER QUÈ ESCOLA BRESSOL I NO GUARDERIA?

Com molts sabeu, a les mestres de l'etapa 0-3  no ens agrada gens que ens diguin guarderia. Podríem dir que que cada cop que escoltem aquesta paraula, que s'utilitza de manera col·loquial i sabem que sense mala intenció, una esgarrifança inunda el nostre cos!  Guarderia ve de "guardar" i nosaltes no  "guardem" pas, als més petits. Les escoles bressol intentem oferir una llar als més menuts on compartir, plegats, la seva educació. Però no és l'única raó. Avui hem volgut fer un recull de conceptes per tal que jutgeu vosaltres mateixos i així, a poc a poc, entre tots ens adonem com ha anat evolucionant aquest terme. Per sort, ja som moltes les escoles de la primera infància que intentem oferir una continuació de la llar, on els aprenentatges es fan amb calma, respecte,... més que una escola plena d'estrès per a aconseguir uns coneixements que, com diu la Mafalda, poc els serviran per a la vida. Així doncs, comparem el que entenem per guarderia i el que entenem per escola bressol o llar d'infants.

A les guarderies...:

* els infants romanen quiets, cal tenir-ho tot controlat, i se'ls aïlla de l'entorn natural.
* Tots treballen els mateixos continguts per a superar els mateixos i numerosos objecteius, sense tenir en compte les característiques individuals de cada infant.
* Els infants es passen la major part del temps asseguts i els espais estan organitzats per a afavorir un aprenentatge memorístic, utilitzant materials com les fitxes i els bits d'intel.ligència.
* El mestre és el líder, qui té tot el coneixement; és el model social, el màxim protaginista, capaç de decidir els processos d'aprenentatge i avaluar sota el seu criteri.
* El materials oferits deixen poc espai a la creativitat, a la imaginació i acostumen a ser poc manipulatius i escasos.
* L'infant té un paper passiu davant el procés d'ensenyament i aprenentatge.
* Les famílies són els clients, a qui se'ls ha de fer contents mostrant els treballs dels seus infants.

A LES ESCOLES BRESSOL... :

* S'intenta afavorir la imaginació, la creativitat i la iniciativa de cada infant per a trobar els recursos i les estratègies necessàries per a superar els obstacles que es trobarà a la vida.
* Es respecta la llibertat de moviment i d'acció per tal d'afavorir la conquesta de l'autonomia, i ser així una persona segura de sí mateixa.
* Els espais es distribueixen per racons; es treballa per projectes que afavoreixen un aprenentatge significatiu i que garanteix l'atenció a les individualitats del grup.
* La natura entra a l'escola i l'entorn més immediat es recoenix com a uns dels factors de la socialització i formació del JO.
* El mestre és qui acompanya el procés d'aprenentatge, observant i detectant els interessos i necessitats dels infants.
* El mestre no avalua els coneixements, el mestre avalua els procés d'ensenyament i aprenentatge.
* L'infant és el principal i únic protagonista dels seus aprenentatges.
* Les famílies són una part essencial del projecte educatiu, actives i participatives de l'educació dels més menuts.

I tal com us dèiem abans... Un vídeo de la Mafalda per somriure una estona, i reflexionar sobre qui té el protagonisme a les escoles. 




2 comentaris:

  1. Hola...companyes de feina....
    molt bé ...no ens agrada guarderia i no ens agrada aquesta paraula senzillament per que no reflexa la nostra feina....es un canvi de concepte? Noooooooooo, nosaltres sempre hem sigut MESTRES, MESTRES EN MAJÚSCULES.....així doncs no hem de canviar el concepte...s’ha de canviar la paraula....els nostres i els vostres infants van a l’escola.....Tan difícil és dir-ho? Tan difícil és canviar aquesta paraula? El que nosaltres no farem és canviar la nostra feina: SOM MESTRES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ResponElimina
  2. Estic totalment d'acord. Jo sóc mestra ja fa 10 anys i mi sento orgullosa de fer la feina que faig i d'educar als petits que passen per la llar. Es el seu primer esglaó, la base a un bon aprenentatge i si hi ha una bona base es nota.
    Anims a totes les educadores.Algun dia ens reconeixeran com a tal.
    Una abraçada per la bona feina

    ResponElimina