LA FRASE

Totes les persones grans han començat essent nens, però n'hi ha poques que s'en recordin.

El Petit Príncep

dijous, 2 de juny de 2011

projecte biblioteca


PER QUÈ UNA BIBLIOTECA A LA PRIMERA ETAPA D’ INFANTIL?

La lectura comença abans que la lectura.

Segons la UNESCO :La biblioteca escolar proporciona información e ideas que son fundamentales para desenvolverse con éxito en nuestra sociedad contemporánea, basada en la información y el conocimiento. Proporciona a los alumnos competencias para el aprendizaje a lo largo de toda su vida y contribuye a desarrollar su imaginación, permitiéndoles que se conduzcan en la vida como ciudadanos responsables. “

Pot sobtar parlar de lectura amb infants tan menuts, però perquè tenim una percepció de lectura que es limita a la descodificació de símbols que, units entre ells, formen paraules. Però la lectura comença abans de llegir, de descodificar aquest sistema de símbols. La lectura comença amb la pròpia vida, amb l’estructura de les rutines, amb les històries cantades, amb els contes màgics que ens explica un adult que acompanya. La lectura comença desxifrant els dibuixos d’aquells llibres de tela, ordenant encaixos , posant veu als petits titelles. Fent de rateta amb un llaç de color de rosa sobre el cap.

La lectura comença abans de la lectura, i per això defensem un espai on infants i adults puguin compartir, més que una estona de lectura, un procés d’aprenentatge. On els infants creïn històries a partir de l’observació d’imatges, puguin escoltar narracions, compartir aventures, i manipular diferents materials que els facin aprendre i introduir-se en el món de la lectura.
COM ENS PLANTGEM L’ESPAI:


 Com tots els espais de l’escola, la biblioteca hauria de ser un lloc acollidor, que convidés a la relaxació, al gust per observar i viatjar a països fantàstics. A l’estar a l’entrada de l’escola, un objectiu de la biblioteca és el de compartir amb les famílies, per això, els adults hi trobaran llibres i revistes d’educació, així com a mobiliari i recursos multimèdia per a poder utilitzar.  A l`hora, l’espai de la biblioteca, podrà ser utilitzat pels grups d’infants sota la supervisió i responsabilitat de les mestres i de l’equip docent.



PROPOSTES DIDÀCTIQUES (Introducció a la lectura):

-          maleta de contes populars (maletes amb el conte i materials per a treballar el conte)
-          Contes desmoronats (les imatges més característiques dels contes, plastificades i amb una cinta de velcro a la paret, i l’altre part a darrere de cada imatge per tal que els infants puguin endreçar la història o fer-ne una de nova.)
-          Espai d’escenificació ( donar un espai per a reproduir titelles, per poder disfressar-se i fer petites representacions)
-          Capses de contes ( a  dins de petites capses, posar un element característic de cada conte (tipus les capses de les cançons) però aquí caldria fer un resum molt curt i sonor del conte)
-          C.D amb els contes narrats, sense cap suport visual.
PER ON COMENÇAR?


Seria bo, des de la comissió o des de l’enllaç del blog, acordar entre tots, un seguit de normes d’ús, i fer-les saber i complir a tothom que hi participi de l’espai.
També cal ampliar el material didàctic, així que qui estigueu interessats en fer manualitats, aporteu idees de com fer titelles, peces de disfressa tipus una caputxa vermella, unes orelles de llop, diferents escenaris...

I per donar vida i continuïtat a la biblioteca podem proposar activitats en família com ara:
-          fer punts de llibre per centenari d’escriptors o poetes, per Sant Jordi.
o   Posar un expositor amb llibres recomanats segons temes
o   Un butlletí trimestral en forma de tríptic, on podem posar què hem fet, llibres recomanats…
o   Convidar a famílies un cop al mes a fer de conta contes.

Ja sabeu, per seguir estant informats, ens podem comunicar pel blog, o convocar una nova trobada .



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada