LA FRASE

Totes les persones grans han començat essent nens, però n'hi ha poques que s'en recordin.

El Petit Príncep

dimarts, 17 de maig de 2011

Primeres idees


L’HORT A L’ESCOLA

Temps enrere es treballava i es cuidava molt la terra, d’ella en neixen tota mena de herbes, plantes i arbres. N’hi ha que les anomenem verdures, altres hortalisses, fruites i males herbes....d’arbres n’hi ha molts que són fruites. Tot això és part de la nostra alimentació i és important que sigui ecològica per tal de que ens aporti totes les seves propietats i tinguem una vida més saludable.
Amb els més petits podem començar a iniciar-nos en aquest món, plantant, observant i cuidant per acabar tenint el plaer de veure que en sorgeix i poder-ho tastar!!

1.  Plantejament.

Creiem important replantejar-nos els projecte de l’hort a l’escola, doncs amb ell, els infants tenen un contacte directe amb la natura, i comencen a tenir uns hàbits de responsabilitat vers un ésser viu. Amb els fruits, hortalisses i verdures que recollim podrem fer plats molt gustosos.

2.  Objectius.

·         Gaudir d’aquest espai, de les curiositats que ens desperti i poder-ho compartir amb educadores i famílies.
·         Observar de manera directe el creixement de les plantes.
·         Adoptar actituds de respecte del medi ambient com tenir cura de les plantes.
·         Observar els animals que hi apareixen, i les mostres que ens deixen en les plantes.
·         Aprendre el nom d’algunes verdures,hortalisses, herbes aromàtiques,....
·         Saber utilitzar correctament els estris destinats a l’hort.
Iniciar-se en fer un planter.
·         Conèixer les passes a seguir a l’hora de sembrar: distància entre les llavors, profunditat, ...



3.  Continguts.

·         Primer contacte amb l’hort.
·         Plantar les verdures hortalisses, fer un seguiment  del seu creixement, la reproducció, la flor i els fruits.
·         Ús de les eines apropiades.
·         Reconeixement i identificació dels aliments procedents de l’hort.
·         Observació dels aliments i les seves principals característiques.
·         Ampliació del vocabulari específic: nom d’eines, de plantes,...


ACTITUDS, VALORS I NORMES:

·         Cura i manteniment de l’hort
·         Respectar les normes de convivència.
·         Adquisició dels hàbits d’higiene i neteja.

A l’hort els infants hi podran anar sempre que ho desitgin com una zona més de l’espai exterior. En grups reduïts i amb l’acompanyament de l’educadora que estarà guiant, observant i atenent a les curiositats i qüestions que se’ls plantegi als més petits.


  1. Material:
·         Bagul (per guardar tot el material de manera ordenada).
·         Eines adequades.
·         Regadores.
·         Mànegues.
·         Pots d’observació.
·         Cistells per la recol·lecta.
·         ...
·         ...



  1. Activitats:
    • Preparació de la terra (llaurar, llevar pedres, abonar,...)
    • Començament dels planters: bledes, julivert,...
    • Sembra dels planters a l’hort
    • Manteniment de l’hort: llevar herbes, regar, ...
    • Recollida dels fruits
    • Taller de cuina.(veure el projecte)
    • Fem un espantaocells.


L’infant podrà ensenyar a les famílies el seu treball i aquestes compartir-ho amb ells.
Podem rebre visites d’algun pagès que vingui a explicar tècniques de treballs als infants.
Aprofitar l’espai per propiciar un espai d’observació i treball de la natura, elaborant espais d’observació com casetes d’ocell, prestatgeria amb lupes, balances... 

Per saber més:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada