LA FRASE

Totes les persones grans han començat essent nens, però n'hi ha poques que s'en recordin.

El Petit Príncep

dissabte, 30 d’abril de 2011

JUGAR I JUGAR


Després de la visita que van fer algunes de les mestres a l'escola Can Manent, on l'equip de jugar i jugar van oferir una xerrada per reflexionar sobre els espais i els materials de joc que oferim als menuts, la Sílvia i la Marta, ens han fet un resum per a compartir-ho amb tots nosaltres.
En la nostra societat, les joguines, sovint són tractades com objectes de consum. Per això, les empreses, sobretot les multinacionals i grans centres comercials, fan una publicitat dissenyada per vendre, és a dir que, moltes vegades pot resultar molt enganyosa per tal de convèncer tant a pares i fills, que la joguina anunciada és la millor.
Ens oblidem que es tracta d’un objecte que influenciarà en l’aprenentatge  i en el desenvolupament de l’infant, ja que mitjançant el joc, l’infant desenvolupa la creativitat, la intel·ligencia, l’afectivitat, la motricitat, el llenguatge , la sociabilitat i l’autonomia, construint-se poc a poc com a persona.


Quan comprem joguines pels nostres fills, seguim un criteri de responsabilitat?
Molts cops, la funció de la joguina és que l’infant estigui content i distret, per això es tendeix a comprar-ne en gran varietat i volum. Tot i així, no és funcional,  ja que  l’infant es satura d’estímuls que el desmotiva i el dispersa, el nen podria tenir prou amb un o dos cotxes i utilitzar la imaginació per fer que aquell cotxe es pugui convertir en un camió de bombers, en una ambulància...
Tanmateix, les joguines del mercat, normalment ,només tenen un sol ús, una opció de joc, unes regles a seguir. L’infant ràpidament perd l’interès per aquella joguina que funciona apretant un botó i que no té cap altra utilitat. En les primeres edats, els infants aprenen jugant, per això una joguina els ha de permetre utilitzar i afavorir la  seva imaginació i creativitat, els ha de donar moltes oportunitats de joc.
Els adults, la família o les educadores,  han de saber acompanyar a l’infant en el seu desenvolupament, però també han de ser conscients fins a quin punt és necessari. Hem de deixar-lo experimentar, descobrir, manipular per ell mateix sense verbalitzar hipòtesis verdaderas que són evidents per a nosaltres: (Si poses aquesta peça se t’ensorrarà la torre…) ja que l’aprenentatge és més significatiu si ho experimenta per ell mateix.
L’espai que envolta a l’infant té un paper important en el seu desenvolupament, Per això és  necessari tenir en compte el joc de qualitat. Aquest es caracteritza per l’estat de conservació dels materials i la manera com estan organitzats, a través del qual atorguem un valor, el respecte que transmetem als infants i el que sentim pels seus objectes de joc. 
Creiem que els materials i els espais de joc tenen la mateixa importància que els altres objectes i estances de la casa; per això endreçar, netejar, decorar, és tan aplicable al nostre dormitori o a l’escriptori com als prestatges de les joguines
Així, doncs, quan s'entra en una aula o habitació podem captar els missatges educatius que hi ha implícits segons siguin els seus espais, la seva estètica, la manera d'organitzar els equipaments i mobiliari, l'ordre, el tipus de materials... Podem copçar, per tant, quina manera d'entendre l'infant té qui organitza i decideix aquests espais.

Com adults, una de les nostres responabilitats és estructurar els espais destinats al joc: retirar una part dels materials antics, organitzar els nous, ubicar-los per aconseguir uns espais atractius que convidin al joc espontani i creatiu dels petits. Les jogines poden estar endreçades en paneres, capses o cistells que facilitin la diferenciació. No tots els materials de joc han d’estar disponibles a l’espai habitual. Si observem quines preferències i interessos té l’infant, podem separar i retirar-ne temporalment una part. Canviar de tant en tant els materials, els llocs i els usos de l’espai és atractiu i obre la porta a noves possibilitats.

En definitiva, Els infants ocupen, utilitzen i gaudeixen dels espais de joc quan són espais oberts, suggerents i adequats al seu estadi evolutiu.

1 comentari:

  1. Va estar molt bé la xerrada de jugarijugar, veure com dues mares observant els seus fills poden a arribar a fer aquestes deduccions, reflexions i tirar endavant amb el que creuen enfronant-se en aquest món de constant consumisme i apostant pel material més adequat per cada edat. Darrera de cada material hi ha una reflexió, un perquè..i ho vàrem saber transmetre molt bé. Em va encantar veure unes mares conscients de la importància del joc pel desenvolupament dels infants.
    També em va agradar que donaven molta importància al respecte pel material, la fusta, que és més natural i més delicat que el tros de plàstic que llences mil vegades i no es trenca i és un valor que els infants reben sense adonar-se'n!!donaven molta importància en com presentar el material de joc i com endreçar-lo, també un reflexió molt bona!!
    Va ser... GENIAL!!!

    ResponElimina